Vyhledat v textu

Česky English
Drobečková navigace

Horácká galerie > NEPOUŽITÉ > Výročí > Výročí 2017 > Bohumír Matal

Bohumír Matal

 

B.matal.png* 13. 1. 1922 Brno

7. 7. 1988 Prudká u Doubravníku (Tišnov)

 

malíř

 

Studoval na ŠUŘ v Brně v letech 1937 až 1941. V roce 1942 byl nasazen do internačního pracovního tábora v Lohbrücku. Po návratu působil ve svobodném povolání. Člen Skupiny 42 (1945-1948), Umělecké besedy (1945-1949), SVU Aleš v Brně a Bloku výtvarných umělců země moravskoslezské, SČSVU (od 1949) a tvůrčí skupiny Brno 57 (1957-1964), s nimiž vystavoval. Od počátku projevoval dvojpolárnost svého výtvarného pojetí – smysl pro pevnou konstrukci obrazu postkubistického zaměření a imaginativní sklon. Zážitky z tábora posunuly jeho malbu k surrealismu, ke kterému již dříve inklinoval. V období jeho členství ve Skupině 42 pro něj byly charakteristické polointeriérové, poloexteriérové kompozice Balkonů s bicykly, Balkonů s hrdličkou aj. i civilně poetické Šicí stroje. Tématicky se vracel k válce, zabýval se vztahem člověka a moderní techniky a civilizace. Jeho stěžejní cyklus Člověk ve městě – město v člověku, měl své pokračování i po rozchodu Skupiny 42 a dlouho zůstával věrný tématům konfrontace člověka s městem nebo strojem, uváděl dosud statické stroje a kola do pohybu v četných obrazech cyklistů. Postupně dospěl ke snově zabarvenému civilismu. 1950-1955 nesměl vystavovat, ani po jistém uklidnění nebyl přijímán. Nepřijal oficiální tvůrčí postupy 50. let, ale zachycoval pocity existenciální úzkosti. V polovině 50. let maloval portréty, interiéry a zátiší ovlivněné Picassem. Koncem 50. a počátkem 60. let dospěl až k nefigurativní malbě, na čas se zaměřil i na zakázky monumentálního charakteru, v nichž stavěl na předchozí, spíše konstruktivně založené tvorbě. Od konce 60. let se začal dočasně věnovat informelní, lyrické abstraktní malbě. Tehdy dospěl k syntéze svého dosavadního vývoje (cykly Přítomnost člověka, Ptačí herci, Pomníky). Hlavním nositelem významu se stala barva. Na přelomu 70. a 80. let dochází k dalšímu posunu, kdy se přiblížil geometrické abstrakci (cykly Pády, Vraky, Haraburdí, Vesmírné haraburdí). Vytvářel i portréty, zátiší, monumentální práce, věnoval se scénografii i grafice (ex libris). Od roku 1972 žil a tvořil na mlýně v Prudké u Doubravníku.

 

Zastoupen ve sbírkách Matal.jpg

Národní galerie v Praze

Moravská galerie v Brně

Muzeum města Brna

SNG v Bratislavě

Státní galerie ve Zlíně

GVU Ostrava

Galerie města Bratislavy

Muzea umění v Olomouci

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě

Alšovy jihočeské galerie Hluboká nad Vltavou.

 

I ve sbírkách Horácké galerie v Novém Městě na Moravě najdete kolekci 26 obrazů od autora, patří mezi ně i obraz z roku 1983, Muž ve městě.

 

Samostatné výstavy (výběr)

1947 Brno, Dům umění města Brna

1955 Brno, Kabinet umění

1957 Ostrava, Dům umění

1965 Jihlava, Oblastní galerie

1966 Hodonín, Dům umění

1966 Uherské Hradiště, Galerie Slováckého muzea

1966 Brno, Dům umění města Brna

1969 Hradec nad Moravicí, Galerie zámku

1979 Opava, Dům umění

1982 Gottwaldov, Dům umění

1990 Nové Město na Moravě, Horácká galerie

1991 Praha, Evropský kulturní klub

1993 Brno, Galerie „pf“ Masarykova univerzita

1994 Blansko, Galerie města Blanska

1997 Boskovice, Galerie Otakara Kubína

1999 Brno, Dům umění města Brna

 

Kolektivní výstavy (výběr)

1945 Brno, Dům umění, Výstava persekvovaných

1946 Paříž, Galerie La´Boëtie, Mladé československé umění

1946 Brusel, Mladé československé umění

1947 Brno, Dům umění, Členská výstava Bloku

1963 Praha, Skupina 42, retrospektivní výstava obrazů, plastik, grafiky a fotografie z let 1938-49

1970 Praha, Nová síň, Skupina 42 dnes

1983 Hluboká nad Vltavou Alšova jihočeská galerie, Česká krajina

1993-1994 Praha, Jízdárna Pražského hradu, Záznam nejrozmanitějších faktorů … České malířství 2. poloviny 20. století ze sbírek státních galerií

1997 Kutná Hora, Galerie Felixe Jeneweina

 

Realizace v architektuře (výběr)

1953-1954 Koně, sgrafito, keramická mozaika, bufet Tempo na náměstí Svobody v Brně

1954 Hus káže v přírodě, fresco secco, evangelická modlitebna v Ivanovicích na Hané

1962 Sgrafito a keramická mozaika v baru, hotel International v Brně

1963 Radosti života, opona-gobelín, kulturní dům v Kroměříži

1965 Dekorativní mříž a barevná vitráž, Slovnaft Bratislava

1966 Dekorativní mříž, internát, Adamov-Horka

1976 Keramická mozaika a malba na dřevě, restaurace sýpka, Blansko

1968 Dekorativní mříž se sklářskými doplňky, Šmeralovy závody Brno

1969 Vitráže, hotel Ambassador, Praha

1970 Krajina vod, art protis, budova ředitelství Ingstavu, Brno

1978 4 dřevěné polychromované reliéfy, správní budova elektrárny, Dalešice

1982 Malba na dřevě, šestidílný cyklus, Komerční banka ve Vysočanech

1984 Dřevěné polychromované reliéfy, hotel Tanečnica, Poustevny

 

Zdroje

Malá, Alena. Slovník českých a slovenských výtvarných umělců: 1950-2002. VIII., Man-Miž. Vyd. 1. Ostrava: Výtvarné centrum Chagall, 2002. 357 s., [4] s. obr. příl. Prameny a dokumenty. ISBN 80-86171-13-2.

 

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=6657