* 31. 5. 1892 Petrkov
† 28. 9. 1971 Petrkov
malíř, grafik, básník, překladatel
Bohuslav Reynek se narodil 31. května 1892 v Petrkově u Německého Brodu (dnes Havlíčkův Brod) jako jediný syn Bedřicha Reynka a Marie Reynkové, rozené Divišové. V letech 1899-1905 chodil na obecnou školu v nedalekém Svatém Kříži, dobře prospíval, ale školní povinnosti neměl rád. Jeho rodiče pronajali petrkovský statek (1905-1912), kde doposud žili a odstěhovali se do Jihlavy, kde Bohuslav začal studovat německé reálné gymnázium. Zde získal skvělou jazykovou průpravu ve francouzštině, němčině, pasivně ovládal angličtinu.
Výrazně zde na něj zapůsobily dvě osobnosti: učitel Max Eisler (později profesor dějin umění na vídeňské univerzitě) a spolužák a malíř Jaroslav Libra. Pod vlivem obou začal kreslit a malovat. První dochované kresby pocházejí z roku 1909. Od roku 1912 začal psát básně, první mu otiskla Moderní revue už v roce 1913, další v roce 1914 pak revue Nova et vetera, a tím byla zahájena mnohaletá spolupráce s nakladatelstvím Josefa Floriana ve Staré Říši. Na podzim se na přání svého otce stal posluchačem zemědělského oboru Vysoké školy technické v Praze, ale pro naprostý odpor ke studiu po několika týdnech ze studií zběhl a uchýlil se do Petrkova.
V roce 1915 v Dobrém díle vyšla jeho první kniha – překlad Charlese Péguyho – Koberec vyšívaný sv. Jenovéfě a Johance z Arku. Od roku 1916 začal velmi intenzivně spolupracovat s Josefem Florianem, překládat pro jeho edice, také se začal věnovat své vlastní básnické tvorbě a překladatelství. Od 20. let minulého století inspirován Josefem Čapkem a Vlastimilem Hofmanem začal vytvářet své první linoryty. Rozhodl se vydávat vlastní literárně-výtvarnou edici Sešity poezie, kde vedle svých překladů otiskl i linoryty. V roce 1923 pracoval na prvotině překladu francouzské básnířky Suzanne Renaudové Ta vie est là (1922). Ta ho zaujala natolik, že autorce napsal a vydal se za ní na návštěvu. Po půlročních námluvách se s ní v březnu 1926 v Grenoblu oženil. Zimu 1926-1927 trávili novomanželé opět v Grenoblu, Reynek tu hodně kreslil, zejména okolní krajinu a sakrální architekturu a v prosinci zde měl svoji vůbec první výstavu na Salonu de L´Effort. V roce 1929 se konala první samostatná výstava pastelů a kreseb v galerii Saint Louis v Grenoblu, hned poté první samostatná výstava v Československu – v Městském průmyslovém muzeu v Pardubicích. Vedle kreseb z Petrkova a Provence byly vystaveny i linoryty z počátku dvacátých let a soubor Reynkova dosavadního vydavatelského, básnického a překladatelského díla. Začal spolupracovat i s jinými nakladateli, např. brněnským Atlantis, seznámil se také s Vlastimilem Vokolkem, který začal tisknout jeho první grafiky. Roku 1935 vyšel jeho překlad básně Suzanne Renaudové Křídla z popele s pěti reprodukcemi jeho kreseb.
Prvních deset let jejich společného života rodina téměř pravidelně střídala letním pobyt na Českomoravské vysočině a zimní ve Francii, opakovaně se vracela do Grenoblu i na jiná místa ve Francii. Narodili se tam také oba jejich synové Daniel a Jiří. Po smrti svého otce v září 1936 se Bohuslav Reynek i s rodinou natrvalo usadil na petrkovském statku a ten už nikdy dobrovolně neopustil. V těžkých válečných letech připravil své první grafické album Sníh. V roce 1942 začal pracovat na cyklu dvanácti suchých jehel Pastorale (1942-1947), o rok později na cyklu osmnácti suchých jehel Pašijový cyklus (1943-1949). V lednu 1944 dostal od Němců výpověď z vlastního statku a celá rodina se musela vystěhovat. Přijali pozvání rodiny Florianovy a nastěhovali se do jejich domu ve Staré Říši. Po skončení války, koncem května 1945 se opět do Petrkova vrátili a v té době se Reynek poprvé pokusil experimentovat s monotypickými otisky svých suchých jehel, které částečně nahradily kolorování. Tuto techniku vylepšoval až do své smrti. V roce 1948 začal pracovat na cyklu Job (1948-1949).
Reynkovi dvorní vydavatelé Vlastimil Vokolek, Jan Václav Pojer a Zdeněk Řezníček byli v létě roku 1949 znárodněni a 1. října byl znárodněn i petrkovský statek. Díky administrativním zmatkům k vystěhování rodiny nakonec nedošlo. V roce 1955 dokončil sbírku Mráz v okně a na více jak deset let se jako básník odmlčel. Naopak léta 1955-1960 byla dobou nejpilnější práce na grafikách. V hluboké odloučenosti, samotě a soustředění vznikly desítky grafických listů. Kromě cyklu Don Quijote (14 suchých jehel), to byly většinou kolorované suché jehly s monotypem a biblickými náměty. Většinu rozdal nebo posílal svým přátelům. Žil ve vnitřním exilu katolického básníka a umělce bez možnosti vystavovat. V lednu 1964 zemřela jeho manželka Suzanne. Nebyl ani na jejím pohřbu, lidí se v té době stranil a z domu prakticky nevycházel. V témže roce měl také první samostatnou výstavu v Československu po třiceti pěti letech. O rok později následovala výstava grafiky v Domě pánů z Kunštátu v Brně, jeho první velká výstava vůbec. V roce 1967 se uskutečnily dvě zahraniční výstavy v Římě a Grenoblu a pak následovala v rychlém sledu série výstav po celém Československu až do roku 1972, kdy se opět na dlouhých dvacet odmlčel.
Reynkovo literární dílo vznikalo téměř vždy souběžně s dílem výtvarným. S jedinou výjimkou (Pieta) Reynek nikdy neilustroval vlastní poezii, naopak u překladů se ilustracím nebránil. Básnické dílo zahrnuje 11 básnických sbírek, z toho 2 sbírky jsou básně v próze, dále řadu významných překladů, zejména francouzské a německé poezie a prózy. Překládal a ilustroval básnické sbírky své manželky Suzanne Renaudové, například Dveře v přítmí (1947) a další. Reynkovo básnické i grafické dílo knižně vyšlo v době svého vzniku a potom až v devadesátých letech minulého století, např. básně v próze Had na sněhu (1990), Don Quijote (1994), Ostny v závoji (2002) a další ve formě básnických výborů, monografií o něm nebo katalogů výstav.
Bohuslav Reynek byl velice pracovitý umělec, jeho literární dílo čítá kromě 11 vlastních básnických sbírek více než 70 knih překladů a stovky dalších jednotlivých textů publikovaných v časopisech, sbornících, či v samizdatu nebo dosud nepublikovaných vůbec. Jeho výtvarné dílo je rovněž mimořádně bohaté, je zastoupeno v mnoha českých galeriích i soukromých sbírkách. Bohužel dvě mimořádně hodnotné soukromé sbírky již dnes neexistují. Sbírka MUDr. Pojera shořela na konci 2. světové války a sbírka dětí Josefa Floriana byla rozprodána. Celkem je dnes z Reynkových děl známo řádově 10 maleb, 200 kreseb, 40 linorytů (odhadem ve stovkách výtisků), 600 suchých jehel a leptů (v několika tisících otisků), 30 cliché verre (v asi 80 otiscích). Některá díla jsou známa pouze z reprodukcí, jiná jsou nezvěstná, další se občas objevují. Jejich soupis vzniká dlouhodobě v Grenoblu péčí Annick Auzimourové a v Brně zásluhou Renaty Bernardi. Celé rozsáhlé výtvarné dílo v jeho možné úplnosti v posledních letech fotograficky zdokumentoval František Nárovec.
Grafické cykly
Noël/Vánoce (1939), 3 suché jehly vydané spolu s básní S. Renaudové Vánoce
Sníh (1941), soubor 10 suchých jehel s úvodní básní Z. Řezníčka
Pastorale (soubor 12 suchých jehel z let 1942-1947)
Pašijový cyklus (volný soubor 18 suchých jehel ze 40. let)
Job (soubor 9 suchých jehel z let 1940-1950)
Don Quijote (cyklus 13 [14,18] suchých jehel z let 1955-1964)
Zastoupení ve sbírkách
Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou
Bibliothèque d´Étude et d´Information de Grenoble
Fond Bohuslava Reynka
Galerie Benedikta Rejta, Louny
Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory
Galerie hlavního města Prahy
Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
Galerie umění Karlovy Vary
Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
Galerie výtvarného umění v Hodoníně
Galerie výtvarného umění v Náchodě
Moravská galerie v Brně
Musée de Grenoble
Národní galerie v Praze
Oblastní galerie v Liberci
Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě
Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích
Východočeská galerie v Pardubicích
Samostatné výstavy (výběr)
1929 Galerie Saint Louis, Grenoble (Francie)
1929 Muzeum, Pardubice
1930 Galerie Saint Louis, Grenoble (Francie)
1936 Galerie Saint Louis, Grenoble (Francie)
1950 Galerie Saint Louis, Grenoble (Francie)
1952 Galerie Saint Louis, Grenoble (Francie)
1960 Knihkupectví Jean Damien, Grenoble (Francie)
1964 Divadlo hudby, Ústí nad Labem
1965 Dům umění města Brna, Dům pánů z Kunštátu, kabinet grafiky, Brno
1966 Grafické dílo, Galerie Václava Špály, Praha
1967 Galerie L´Agostiniana d´Arte cacra contemporanea, Řím (Itálie)
1967 Poetická vinárna Viola, Praha
1967 Okresní muzeum Táborska, Soběslav
1967 Galerie Saint-Laurent, Saint-Laurent-du Pont (Francie)
1968 Galerie Benedikta Rejta, Louny
1968 Oblastní galerie výtvarného umění, Liberec
1968 Galerie výtvarného umění, Havlíčkův Brod
1969 Galerie Československého spisovatele, Malá síň, Praha
1970 Horácký salon, konventní kostel, Žďár nad Sázavou
1972 Výběr z díla (1930-1971), Galerie hlavního města Prahy, Staroměstská radnice, Praha
1972 Městské muzeum a galerie, Polička
1974 Hommage au poète peintre graveur tchèque Bohuslav Reynek. Rue Millet, Grenoble (Francie)
1977 Výběr z grafického díla, Divadlo hudby, Olomouc
1985 Suzanne Renaud – Bohuslav Reynek. Maison Stendhal, Grenoble (Francie)
1987 Východočeská galerie, Pardubice
1988 Okresní muzeum a galerie Klatovy
1990 Galerie Benedikta Rejta, Louny
1990 Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
1991 Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
1991 Galerie výtvarného umění, Havlíčkův Brod
1992 Výběr z grafické tvorby, Horácká galerie, Nové Město na Moravě
1992 Galerie hlavního města Prahy, Praha
1992 Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava
1993 Galerie výtvarného umění, Olomouc
1993 Oblastní galerie, Liberec
1995 Galerie Štěpánská 35, Francouzský institut, Praha
1996 Galerie Le Pond Neuf, Paříž (Francie)
1996 Severočeská galerie výtvarného umění Litoměřice
1997-1998 Musée de Grenoble
1998 Hommage à Suzanno Renaud et Bohuslav Reynek. České centrum, Paříž (Francie)
1999 Galerie Zdeněk Sklenář, Praha
2000 Grafika ze sbírek Státní galerie výtvarného umění v Náchodě
2000 Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
2002 Pieta v loďce, Památník národního písemnictví, Letohrádek Hvězda, Praha
2003 Pieta v loďce, Dům umění, Opava
2004 Galerie Zdeněk Sklenář, Praha
2005 Dům u Jonáše, Východočeská galerie, Pardubice
2007 Městské muzeum, Rýmařov
2008 Grafika ze sbírek Památníku národního písemnictví v Praze. Malá výstavní síň PNP, Praha
2010 Městská galerie v Telči, Hasičský dům, Telč
2011 Galerie Zdeněk Sklenář, Litomyšl
2011 Hommage à Bohuslav Reynek. Muzeum Kroměřížska, Galerie v podloubí, Kroměříž
2011 Galerie hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu, Praha
Kolektivní výstavy (výběr)
1927-1928 Salon de l´Effort, Grenoble (Francie)
1966 Tchechoslowakische Graphik, Koblenz, (Německo)
1967 15 grafiků, Galerie Václava Špály, Praha
1968 SČUG Hollar, Praha
1970 Czechoslovak Graphic, Mexico City
1989 Graphique Européen, Bibliothèque Nationale, Grenoble
1990 Bohuslav Martinů ve výtvarném umění, Polička
1999 Prozařování, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
2000 České umění 1900-1990 ze sbírek Galerie hlavního města Prahy, Dům U zlatého prstenu, Praha
2002 Česká grafika/Půlstoletí proměn moderní grafické tvorby, Mánes, Praha
Použitá literatura
Chalupa, Pavel. Bohuslav Reynek: (1892-1971). Pavel Chalupa. Vyd. 1. V Řevnicích: Arbor vitae ve spolupráci s Fondem Bohuslava Reynka a nakladatelstvím Měsíc ve dne v Českých Budějovicích, c2011. 399 s. Monografie vydaná u příležitosti výstavy Bohuslava Reynka v Galerii hlavního města Prahy (od 22. listopadu 2011 do 29. ledna 2012). ISBN 978-80-87164-84-6.
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců: 1950-2003 ; XII., Por-Rj. Editor Alena Malá. Vyd. 1. Ostrava: Výtvarné centrum Chagall, 2003. 363 s. (Prameny a dokumenty). ISBN 80-86171-17-5.
Chalupa, Pavel a Reynek, Bohuslav. Bohuslav Reynek: mezi nebem a zemí. Vyd. 1. V Řevnicích: Arbor vitae ve spolupráci s galerií a nakl. Měsíc ve dne v Českých Budějovicích a obecně prospěšnou společností Smetanova Litomyšl, 2011. 131 s. ISBN 978-80-87164-71-6.
Reynek, Bohuslav et al. Bohuslav Reynek (1892-1971): výstava ke 100. výročí narození: Dům umění města Brna, 1992-1993. Brno: Dům umění města Brna, 1991. 116 s. ISBN 80-7009-043-X.