* 3. 8. 1924 Nové Město na Moravě
† 26. 12. 1998 Praha
malířka, restaurátorka
Věra Frömlová, rozená Zezuláková, pocházela z pekařské rodiny. Po ukončení novoměstské reálky a znovuotevření vysokých škol byla přijata na Akademii výtvarných umění v Praze do atelieru figurální malby profesora Vladimíra Sychry a po absolutoriu pokračovala v restaurátorské škole profesora Bohuslava Slánského. Podnikala mnohé studijní cesty po Evropě, zejména v období práce v Národní galerii.
V letech 1956 – 1974 byla zaměstnána v restaurátorském ateliéru Národní galerie v Praze, kde se společně s kolegy Mojmírem Hamsíkem a dalšími věnovala zejména gotické deskové malbě. Mezi obrazy a sochami, které Věra Frömlová restaurovala, najdeme celou řadu mistrovských děl českého i evropského umění, Lucase Cranacha, Anthonise van Dycka, Quentina Massyse, Gerarda Terborcha, Andrea di Cione, zv. Orcagna a mnoho dalších. Od roku 1974 pracovala samostatně. Během osmdesátých a devadesátých let se mimo jiné podílela na restaurování souboru deskových obrazů Mistra Theodorika z kaple sv. Kříže na hradě Karlštejně, pracovala zde až do svých posledních dnů.
Mnohé své poznatky dokumentovala a publikovala v knihách i odborných časopisech (Umění, Technologia artis, apod). Přestože je restaurátorská práce časově náročná a vyčerpávající, snažila se Věra Frömlová najít si čas i na volnou tvorbu. Účastnila se rovněž několika Horáckých salonů ve svém rodném městě. Pro těžké onemocnění manžela byla však nucena na dlouhou dobu malování odložit.
Milovala svůj rodný kraj, vracela se sem a těšila se, že poslední léta stráví na Vysočině a bude se věnovat svému malování. Tento sen už se jí nesplnil, zemřela 26. 12. 1998 v Praze. Horácká galerie vlastní ve svých sbírkách dva obrazy: Nové Město na Moravě /60. léta 20. stol./ a Portrét dívky.
Samostatné restaurátorské výstavy
1980 Věra Frömlová, Restaurátorské dílo, Středočeská galerie v Praze
1983 Restaurátorské dílo Věry Frömlové, Okresní muzeum v Chomutově
1994 Restaurátorské dílo Věry Frömlové, Horácké muzeum v Novém Městě na Moravě
Restaurátorské výstavy
1965 Výstava R64, Kramářova galerie, Praha, UHM Kroměříž (B. Černý)
1969-1973 I. přehlídka restaurátorských prací, Staroměstská radnice, Praha (O. Blažíček)
1979 Výstava členů SČVU, klub Mánes, Praha
1983 Národní divadlo a výtvarné umění – restaurátorské práce
1983 Galerie Československý spisovatel, Praha
1983 Jihočeské muzeum, České Budějovice (O. Macková)
1989 Restaurátorské umění 1948 – 1988, Mánes, Praha
1999 Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400 – 1550, Muzeum umění Olomouc
Účast na malířských výstavách
1949 150 let Akademie výtvarných umění, Praha
1950 Výstava absolventů Akademie výtvarných umění, Nové Město na Moravě
1952 Výstava mladých, Mánes, Praha
1956 Výstava mladých, Mánes, Praha
1966 Horácký salón, Nové Město na Moravě
1969 Horácký salón, Nové Město na Moravě
1970 Horácký salón, Nové Město na Moravě
1973 Socialistické umění, Nové Město na Moravě
1975 Výstava k 30. výročí osvobození, Nové Město na Moravě
Restaurátorské práce (výběr)
1958 Madona z Vyššího Brodu, kolem 1420, Národní galerie
1961 P. Brandl: Sv. Ondřej, Mělník, zámek
1961 2 obrazy od J. Endlera, Mnichovo Hradiště, zámek
1961-1962 Mistr třeboňského oltáře: Kladení do hrobu, kolem 1390, Národní galerie Praha
1962 Blažek ze Srbče, Epitaf Adama Hrušky z Března, kostel sv. Jakuba Většího, Srbeč
1964 Ukřižování Emauzské, kolem 1360, Národní galerie Praha
1965 Madona s děckem, před 1510, kostel sv. Petra a Pavla, Strýčice u Českých Budějovic
1966 K. Škréta: Marie Maximiliana za Šternberka, Národní galerie Praha
1967 Mistr třeboňského oltáře: Madona Aracoeli, Národní galerie Praha
1969-1970 Adorace děcka z Hluboké, AJG Hluboká nad Vltavou
1973-1977 Okruh Mistra týnského ukřižování: Korpus Krista ze sv. Jana pod Skalou, před
1420, polychromované dřevo, farní úřad Tetín
1974-1976 Třeboňská madona, 1392, polychromovaná opuka, kostel sv. Jiljí, Třeboň
1975 Q. Massys: Sv. Kateřina, olej na plátně, Obrazárna Pražského hradu, Praha
1976 Korpus Krista ze skupiny Ukřižování, po 1510, lípa, kostel sv. Mořice, Olomouc
1976-1977 Anton van Dyck: Podobizna anglického krále Karla I. a jeho manželky Henrietty,
olej na plátně, zámecká obrazárna, Kroměříž
1981-1983 Spolupráce při restaurování maleb v interiérech ND: A. Liebscher: Cyklus 14
lunet ve foyeru (spol. H. Drhlíkovou, D. Schwarzovou a J. Toroněm) / E. K. Liška: Rudolf II., Libuše, 1881, olej na plátně / F. Ženíšek: Zlatý věk umění, 1881, tempera (spol. D. Schwarzovou), Život, mýtus, historie, národní zpěv a hudba, 1881, tempera na omítce (spol. B. Míšovou, D. Schwarzovou a J. Toroněm)
1983-1998 Mistr Theodorik: 23 desek (například i.č. KA 3679, 3680, 3722, 3726, 3735,
3749, 3753, 3762, 3790 aj. viz Magister Theodoricus, 1997), kaple sv. Kříže, hrad
Karlštejn
1984-1985 V.V. Reiner: Hynek Brtnický z Valdštejna při audienci u papeže, anonym: Karel
Ferdinand a Karel Arnošt z Valdštejna, Valdštejnská rodová galerie, zámek Duchcov
1984-1986 nástěnné malby, Praha, kostel sv. Voršily, Praha (spol. A. Krahulíkovou,
J. Lukešovou a D. Schwarzovou)
1986-1995 Epitaf Jana Strzisky z Tachova – Transfer (spol. J. Tesařem)
1992-1993 Madona z Kamenného Újezda, tempera na dřevě, AJG Hluboká nad Vltavou
1996 Karlštejn, hrad, Madona, alabastr
Zdroje
Frömlová-Zezuláková, Věra et al. Věra Frömlová: Horácká galerie v Novém Městě na Moravě [19.11.2009-28.3.2010, Galerie výtvarného umění v Náchodě - Zámecká jízdárna, ochoz, 25.6.2010-29.8.2010. [V Náchodě: Galerie výtvarného umění, 2010]. [8] s. ISBN 978-80-87069-15-8.